مته چیست و انواع آن

در
دسته بندی ها: فرمت های نوشته, نشانه گذاری

 متـه ابزاری است برای سوراخ کاری ، به کمک مته ها می توان مواد مختلف راسوراخ کاری کرد.مته یک ابزار برش و براده برداری است. مته دارای دو تیغه (لبه) برنده است. در زمان عملیات سوراخکاری حرکت دورانی یا همان چرخش مته در امتدار محور استوانه همراه با حرکت رو به جلو در جهت نوک مته باعث براده برداری توسط هر دو تیغه یا لبه پیشانی مته می شود. این براده بردای در شعاع محور دوران سبب ایجاد سواراخ با قطر پیشانی مته می شود . برای ایجاد حرکت دورانی و حرکت رو به جلو از نیروی موتور الکتریکی و یا نیروی دست استفاده می شود . شکل مته ها بسیار متفاوت است و با توجه به جنس مواد کار ، طراحی می شود.

 

مته مارپیچ :(مته مخصوص سوراخکاری فلزات)

مته مارپیچ در واقع قطعه ای است از جنس فولاد با استحکام و سختی مناسب که به شکل مخصوص مارپیچ مانند درآورده شده است . نوک این مته از انواع مته با زوایه و شکل خاصی تیز می شود. بخش انتهایی مته که شکل بدون شیار دارد ، دنباله مته نامیده میشود .

انواع دنباله مته :

 

دنباله ساده (استوانه)
دنباله مخروطی (کونیک)

اجـــزای تشکیل دهنده متــه

 

نوک متهنوک مته وظیفه برش و نفوذ به داخل مواد را دارد.

شیار مته: شیار مته وظیفه راهنمایی براده را به بیرون برعهده دارد.

فاز متهبرای کم کردن سایش مته به دیواره های سوراخ، بدنه آن را کمی لاغرتر می سازند، اما لبه باریکی به نام فاز را باقی می گذارند. فاز مته، لبه برنده ای است فرعی و مارپیچ که همان قطر مته را دارد و در حقیقت باقی مانده ای از بدنه است.

دنباله: قسمتی از مته است که به سه نظام بسته میشود که راستای محور آن ممکن است بصورت مخروطی یا مستقیم باشد که معمولا مته هایی که قطر ساق آنها کوچک است راستای محور آنها بصورت مستقیم میباشد. مته هایی با ساق های مخروطی در انتهای آنها زبانه وجود دارد.و از بدنه نرمتر خواهد بود.

گردنی: قسمت زیرین بدنه است که بین بدنه و دنباله مخروطی قرار گرفته است. و معمولا سایز ودیگر جزییات مته روی آن حک میشود.

لبه برشلبه برش یا گوه وظیفه برش و نفوذ در مواد را دارد. منظور از تیز کردن مته، تنظیم همین لبه بهکمک دستگاه سنگ دیواری است.

جان مته: جان مته بخشی از نوک مته (باقی مانده بین دو شیار) است که عملاً براده برداری نمی کند.

اندازه مته: مته ها با قطرهای ۰/۱ تا ۱۰۰ میلی متر ساخته میشوند.